התמודדות עם OCD אצל ילדים בזמן קורונה 

מגפת הקורונה השפיעה על ההתנהגותיות היומיומיות של כולנו. אנחנו מקדישים תשומת לב רבה יותר להיגיינה, חיטוי, עם מי אנחנו באים במגע, במה אנחנו נוגעים, איך ומתי שוטפים ידיים, ואילו פעולות לנקוט כדי להישמר מהידבקות בנגיף.

התנהגויות אילו הן לגיטימיות וממלאות אחר הנחיות משרד הבריאות, אולם לעיתים הן עלולות להפוך להתנהגות אובססיבית וכפייתית - OCD

ילדים ומתגברים בכל העולם מגלים בתקופה זו סימנים של התנהגות אובססיבית וכפייתיות.

צריך לזכור שמקורה של ההתנהגות הכפייתית היא בחרדה, ואין ספק שהשנה האחרונה מלווה בחרדה ואי וודאות, שמשפיעה לא מעט על ילדים.



התפתחות OCD אצל ילדים בזמן קורונה


הילדים בשנה האחרונה נאלצו להסתגל למציאות חיים חדשה לא מוכרת, לא טבעית ולא שגרתית, מלחיצה ביותר.

הילדים פספסו את מה שהם מכירים כחיים "רגילים": חברים, משפחה, לימודים, ותחושת הביטחון שהם כל כך זקוקים לה.

עם אי שקט כזה, התנהגות אובססיבית או כפייתית היא תגובה טבעית.

יש ילדים ששוטפים ידיים הרבה פעמים, ויותר מידי.

יש ילדים שמתעכבים ליד הכיור במשך זמן לא סביר, כדי להיות בטוחים ששטפו ידיים כנדרש.

יש ילדים שיעמדו מול המראה זמן ממושך כדי לבחון האם המסכה יושבת להם טוב על הפנים.

יש ילדים שירגישו צורך לגעת במשהו מסוים שוב ושוב.

ילדים מסויימים ירגישו צורך לעשות פעולה בסדר מסוים, ואם יפריעו להם באמצע הם יתחילו מתחילה. 

רוב ההתנהגויות הללו הן ניסיון של הילדים להחזיר לעצמם את השליטה והביטחון ולהרגיע את החרדה שהם חשים.


הנה כמה אסטרטגיות שיכולות לסייע לילדים שלכם לרסן את התגובות ולהרגיע את הלחץ והחרדה


הגבילו את החשיפה של הילד לחדשות

לשמוע עדכונים שוטפים וחדשות סביב נושא הקורונה יכול להיות מפחיד עבור כולנו, אך בייחוד עבור ילדים. תשלטו במידע שהילד שלכם נחשף אליו. חפשו נושאים אחרים לדבר עליהם בבית.

נכון שגם ילדים זקוקים לקבל מידע מהימן אודות המתרחש. אספו מידע כזה שלדעתכם חיוני לילדים וחלקו אותו בהתאמה לגילאים השונים, במינון ובמידה המתאימה.


נהלו את החרדה שלכם

הילדים שלנו מרגישים אותנו יותר ממה שאנחנו חושבים. אם הורה חש חרדה גדולה הילד שלו מבחין בכך ולא יעזור שינסה להסתיר זאת.

מותר לנו לחוש חרדה. רצוי גם לתת לה לגיטימציה. אך כדאי שננהל אותה על ידי ביצוע פעולות פשוטות שיעזרו לנו להפחית את מפלס החרדה: לבצע תרגילי נשימה, לעשות יוגה. זה הזמן להראות וללמד את הילדים כיצד מנהלים רגשות מורכבים.

בואו לא נשכח שהחיים מזמנים משברים שונים. אנחנו נמצאים במשבר, וכמו כל משבר סופו להסתיים וכדאי שננסה לעבור אותו בשלום.


העסיקו את הילדים

ילדים זקוקים למיומנויות התמודדות חדשות כיון שהם לא תמיד יכולים להשתמש בדרך ההתמודדות הרגילה שלהם: משחק עם חברים או אימון כדורסל.

במקום אלו, כדאי לתת להם משהו אחר חיובי להתמקד בו: צאו אתם לטיול קצר, עניינו אותם בספר חדש, הציעו להם לעסוק באומנות שמעניינת אותם. 


למה הילד שלכם זקוק?

כל ילד מגיב אחרת. אתם ההורים מכירים טוב מכולם את הילדים שלכם ויודעים למה הם זקוקים, מה מרגיע אותם, ומה עלול להחמיר את החרדה והדאגה שלהם.

היו קשובים לצרכים שלהם ומלאו אותם. זכרו שיש ילדים שטרם פיתחו כושר התמודדות עם מצבים שונים. זהו מצב חדש ולא מוכר להם. חוסר הוודאות עלול לגרום להם לתסכול, עצבנות, חרדה, וכך יכולה להתפתח הפרעה טורדנית כפייתית.  


מותר לילדים להרגיש

חשוב להקשיב לילדים ולעודד אותם לדבר על מה שהם מרגישים. בתקופה זו זה חשוב עוד יותר. מספיק קשה להתמודד עם חרדה ודאגה. כדאי שלא להוסיף על הקושי הזה את הרצון להסתיר ולא לשתף. אמתו את הרגשות של הילדים והרגיעו אותם. "זה בסדר להיות מודאג עכשיו", "זה שאתה שוטף ידיים ומקפיד על המסכה, זה עוזר לך להישאר בריא ומוגן." 


הימענו מכעס וחוסר הבנה

מלחיץ לגלות שהילד שלנו פתאום מציג התנהגות כפייתית. הלחץ מניע אותנו לפעמים לנסות לעצור את התופעה. חשוב קודם כל שנדע שהמצב יכול להשתפר במהירות. התסמינים הללו יכולים להיעלם כלא היו. יש לזכור שהילד לא אשם ושקשה לו לשלוט בהתנהגות הזו ולהימנע מכעס והתפרצות.

לפעמים, העצה הכי טובה היא להתעלם. לחכות ולראות האם הבעיה חולפת מעצמה. 


התייעצו עם אנשי מקצוע

כאשר אתם מרגישים שהילד שלכם במצוקה. כאשר אתם מבחינים בהתנהגות קיצונית שנמשכת זמן רב. כדאי לפנות לאנשי מקצוע להתייעצות בהקדם כדי למנוע הידרדרות.


טואול בניית אתרי אינטרנט